قارچ ناخن چیست؟علائم و علت قارچ ناخن چییست؟
نوشته شده توسط : onlinetabliq

به گزارش فرتاک نیوز،قارچ ناخن یه مشکل شایع و آزاردهنده‌ است که می‌تونه ظاهر و سلامت ناخن‌ها رو تحت تاثیر قرار بده. اگه به موقع تشخیص داده نشه و درمان نشه، می‌تونه به مشکلات جدی‌تری منجر بشه. در این مقاله، به علائم، علل و درمان‌های مختلف قارچ ناخن می‌پردازیم تا بتونیم بهتر با این مشکل مقابله کنیم.

عدم رعایت بهداشت:

مکان‌های عمومی مثل حمام‌های عمومی، سالن‌های ورزشی و رختکن‌ها بهترین جاها برای انتقال قارچ ناخن هستن. اگه پابرهنه در این مکان‌ها راه بریم، احتمال ابتلا به قارچ ناخن خیلی زیاده. همیشه باید از دمپایی یا کفش‌های مناسب استفاده کنیم تا جلوی این مشکل رو بگیریم.

ایا قارچ ناخن دست خطرناک است

حتما بخوانید: ناخن کار در ستارخان

برای این که بتونیم به موقع قارچ ناخن رو تشخیص بدیم، باید با علائمش آشنا بشیم. علائم قارچ ناخن کاشت معمولاً خیلی واضحن و اگه بهشون دقت کنیم، می‌تونیم خیلی زود بفهمیم که ناخن‌هامون دچار این مشکل شدن یا نه.

سفت شدن ناخن

یکی از اولین علائمی که می‌تونیم ببینیم، سفت شدن غیرطبیعی ناخنه. این حالت باعث می‌شه ناخن‌ها ضخیم‌تر از حالت عادی بشن و این تغییر رو می‌تونیم با لمس کردن ناخن‌ها حس کنیم. این ضخیم شدن ممکنه به حدی برسه که کوتاه کردن ناخن‌ها سخت بشه.

بی رنگ شدن ناخن

یکی دیگه از نشانه‌های قارچ ناخن، بی‌رنگ شدن یا تغییر رنگ ناخن‌هاست. ممکنه ناخن‌ها سفید، زرد، سبز یا حتی سیاه بشن. این تغییر رنگ معمولاً از لبه‌های ناخن شروع می‌شه و به تدریج به سمت ریشه ناخن گسترش پیدا می‌کنه.

شکننده یا ناهموار شدن ناخن

قارچ ناخن باعث می‌شه ناخن‌ها شکننده و ناهموار بشن. این حالت می‌تونه به راحتی با کوچکترین فشار یا ضربه‌ای ناخن‌ها رو بشکنه. همچنین، سطح ناخن‌ها ممکنه خشن و ناصاف بشه که این نشونه‌ای دیگه از عفونت قارچیه.

علت قارچ ناخن

حالا که با علائم قارچ ناخن آشنا شدیم، بهتره بدونیم که چرا این مشکل به وجود میاد. قارچ‌ها معمولاً بی‌ضرر روی پوست ما زندگی می‌کنن، ولی تحت شرایط خاصی می‌تونن باعث عفونت بشن.

محیط‌های گرم و مرطوب

قارچ‌ها عاشق مکان‌های گرم، تاریک و مرطوب هستن. به همین دلیل، احتمال بروز عفونت قارچ ناخن پا بیشتر از دست هست. محیط‌های مرطوب مثل حمام‌ها و استخرها بهترین جاها برای رشد قارچ‌ها هستن.

عدم ضدعفونی وسایل آرایش ناخن

یکی دیگه از علل قارچ ناخن، استفاده از وسایل آرایش ناخن غیربهداشتیه. اگه ناخن‌کار شما لوازم آرایش ناخن مثل سوهان دستی یا برقی رو ضدعفونی نکنه، احتمال انتقال عفونت قارچی خیلی زیاده. همیشه باید مطمئن بشیم که وسایلی که برای ناخن‌هامون استفاده می‌شه تمیز و ضدعفونی شده باشه.

پاهای مرطوب و کثیف

اگه پاهای خودمون رو تمیز و خشک نگه نداریم، قارچ‌ها راحت‌تر می‌تونن رشد کنن و عفونت ایجاد کنن. باید همیشه بعد از شستشو پاها رو خوب خشک کنیم و از جوراب‌های نخی استفاده کنیم تا پاها عرق نکنن.

قویترین پماد ضد قارچ ناخن

درمان خانگی قارچ ناخن

درمان‌های خانگی می‌تونن کمک زیادی به کاهش علائم قارچ ناخن کنن. در این بخش به چند درمان خانگی ساده و موثر برای قارچ ناخن اشاره می‌کنیم.

سرکه سیب برای قارچ ناخن

سرکه سیب خاصیت ضد میکروبی داره و می‌تونه به کاهش علائم قارچ ناخن کمک کنه. برای استفاده از این روش، یک پیمانه سرکه سیب رو با دو پیمانه آب ترکیب کنید و دست یا پای آسیب دیده رو هر روز به مدت ۲۰ دقیقه در این محلول قرار بدین.

سیر برای عفونت قارچی ناخن

عصاره سیر خاصیت ضد قارچ داره و می‌تونه به درمان قارچ ناخن کمک کنه. یک حبه سیر رو له کنید و روزانه به مدت ۳۰ دقیقه روی موضع مورد نظر قرار بدین. البته برای تایید کامل تاثیرگذاری این روش نیاز به تحقیقات بیشتریهست.

روغن درخت چای

روغن درخت چای خاصیت ضد قارچ و ضد عفونی کننده داره و می‌تونه به درمان قارچ ناخن کمک کنه. با استفاده از پنبه، دو بار در روز مقداری روغن درخت چای رو به ناخن آسیب دیده بمالید.

 

نتیجه‌گیری

قارچ ناخن یه مشکل شایع و قابل درمانه که با شناخت علائم و رعایت نکات بهداشتی می‌تونیم از بروز و پیشرفت اون جلوگیری کنیم. اگه به موقع تشخیص داده بشه و درمان‌های مناسب انجام بشه، می‌تونیم خیلی زود این مشکل رو برطرف کنیم و از درد و عوارض ناخوشایندش خلاص بشیم. بنابراین، بهتره همیشه به سلامت ناخن‌هامون توجه کنیم و در صورت مشاهده هر گونه علائم غیرطبیعی، به پزشک مراجعه کنیم تا بهترین روش‌های درمان رو استفاده کنیم.





:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 72
|
تعداد امتیازدهندگان : 24
|
مجموع امتیاز : 24
تاریخ انتشار : شنبه 19 خرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: